Entersoft: ένα story επιτυχίας με πολλά ξεχωριστά στοιχεία
του Στάθη Χαϊκάλη: Ιδρυτής, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Communication Effect. | http://communicationeffect.com/entersoft-success-story/
Το 1985 είχαν αρχίσει να στήνονται στα πόδια τους οι πρώτες ελληνικές εταιρείες παραγωγής software, αρκετές εκ των οποίων έλαμψαν το 1997-99 στο Χρηματιστήριο. Ξεκίνησαν ως παρέες προγραμματιστών, σε φτωχικούς χώρους, με το όραμα της δημιουργίας και τη λάμψη που έχει στα μάτια του ο νεαρός μηχανικός, ο προγραμματιστής. Το 1999 είχε αλλάξει εντελώς το σκηνικό, όπως σε όλη την Ελλάδα, σε όλον τον κόσμο. Την δεκαετία του ’90 χάθηκε για τις περισσότερες από αυτές τις εταιρείες το στοίχημα των εξαγωγών και η ανάπτυξη ενός διαφορετικού μοντέλου διοίκησης για να πιλοτάρουν πολύ μεγαλύτερες εταιρείες από εκείνες του 1985.
Μετά το 2000 φάνηκε η ευκαιρία που χάθηκε… Τα κρατικά έργα είχαν βαρύ τίμημα για την υγεία των επιχειρήσεων, όπως και τα όσα συνέβησαν την περίοδο του Χρηματιστηρίου. Μετά ήλθε το Μνημόνιο, η ύφεση, που ‘συρρίκνωσαν’ τις όποιες επενδύσεις στην πληροφορική οργάνωση, εξαφάνισαν τον τραπεζικό δανεισμό και οδήγησαν τον κλάδο της παραγωγής πληροφορικής σε έναν από τους πιο ‘πληττόμενους’ της ελληνικής οικονομίας.
Η εταιρεία Entersoft είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση. Ξεκίνησε από μια ομάδα στελεχών που είχε θητεία σε άλλη εταιρεία πληροφορικής. Την ίδρυσαν το 2002, όταν ήδη είχαν αρχίσει κάποιες καμπύλες στον κλάδο να πηγαίνουν προς τα ‘κάτω’, παρά την πρόσκαιρη ευφορία των Ολυμπιακών και τη ζωντανή ακόμα φούσκα των ακινήτων. Την ίδρυσε μια ομάδα έμπειρων στελεχών, άρα δεν ξεκίνησε ως προσωπική ή οικογενειακή εταιρεία. Η ανάπτυξή της βασίστηκε σε μετοχικό κεφάλαιο 1,8 εκατ ευρώ, δηλαδή ‘μπήκαν’ σεβαστά λεφτά. Το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι ότι ξεκίνησε με πλάνο: η Entersoft προτίμησε να κάνει επιλογές, ονομάτισε τομείς στους οποίους δεν θα έμπαινε (πχ. στην πλημμυρίδα των πολύ μικρών εταιρειών που λειτουργεί στην Ελλάδα). Επιλογή αδιανόητη για την περίοδο 2002-2007 ήταν επίσης η μη εμπλοκή στα έργα του δημοσίου, που τότε αποτελούσαν το 60% της αγοράς πληροφορικής, αλλά αποτέλεσμα τον τομέα που δημιούργησε μετά το 2008 άνω του …60% των προβλημάτων των εταιρειών και του κλάδου ΙΤ.
Η ευκαιρία
Αυτό που πιστώθηκε η Entersoft από το 2002 μέχρι σήμερα είναι ότι οι ιδρυτές της τόλμησαν και έκαναν ορισμένες κινήσεις με εντελώς διαφορετικό τρόπο απ’ ότι συνηθίζεται στην Ελλάδα. Όταν όλος σχεδόν ο κλάδος πιεζόταν από το βάρος και το άγος του 1999, η Entersoft είχε τη δυνατότητα να επενδύσει σε καινούργια τεχνολογία, να κοστολογεί σε λογικό επίπεδο τις υπηρεσίες της, να πορεύεται με μια ‘διψασμένη’ ομάδα στελεχών που ήθελε να ξεχωρίσει (στη δουλειά της).
Ένα σημαντικό στοιχείο είναι ότι το μοντέλο της συνέχισε να ξεχωρίζει σταθερά σε σχέση με ό,τι συμβαίνει συνήθως στην Ελλάδα. Μέτοχοι που δεν εμπλέκονται στα πόδια των managers, ηγετικά στελέχη στην παραγωγή που κάνουν focus στη δουλειά τους και δεν ασχολούνται με τη δημοσιότητα.
Η επιβεβαίωση της φιλοσοφίας της Entersoft ερχόταν με σταθερούς ρυθμούς: έναρξη εξαγωγών και συνεχής αύξησή τους. Σταθερή και αισθητή άνοδος των πωλήσεων και μετρημένη κερδοφορία. Συνεχείς επενδύσεις στην τεχνολογία των προϊόντων/υπηρεσιών, ώστε να είναι ισχυρά απέναντι στα αντίστοιχα των διεθνών και εγχωρίων ανταγωνιστών. Η άντληση ενός εκατομμυρίου ευρώ το 2008 από την Εναλλακτική Αγορά του χρηματιστηρίου, έδωσε τα εφόδια για την συνεπή προώθηση επενδύσεων και επεκτάσεων.
Στην πορεία πρόσθεσαν και ένα πλάνο εξαγορών, που προωθείται μέσα από ένα κατασταλαγμένο μοντέλο, προκειμένου να αποφεύγονται παρενέργειες ή αστοχίες.
Η ίδια η αγορά έχει δείξει ότι τα προϊόντα/υπηρεσίες μιας εταιρείας όπως η Entersoft έχουν πιθανότητες επιτυχίας απέναντι σε αυτά των μεγάλων διεθνών εταιρειών. Και όχι μόνο στην ελληνική αγορά αλλά και σε άλλες, όπου η Entersoft συνεχίζει να επεκτείνεται. Δεν είναι τυχαίο, ούτε σύμπτωση. Νέες εταιρείες από μικρές χώρες όπως η Ελλάδα έχουν ευκαιρίες να σταθούν απέναντι στους κολοσσούς, αρκεί να ακολουθήσουν ένα πειθαρχημένο μοντέλο που αποφεύγει τους πειρασμούς της προσωπικής/οικογενειακής εταιρείας και να έχουν τη δύναμη να ανανεώνονται συνεχώς.
Η Entersoft δεν είναι μόνο μια επιτυχημένη εταιρεία πληροφορικής, ούτε απλώς μια επιχείρηση που πηγαίνει πολύ καλύτερα από τον κλάδο της. Είναι μια εξαιρετική Καλή Πρακτική, που δείχνει πόσο καλά μπορεί να πάει μια εταιρεία σε σύγκριση με το περιβάλλον κρίσης, αν ακολουθήσει αρχές και κανόνες από εκείνους που συνήθως ‘αποφεύγονται’ στην Ελλάδα.
Ομαδική δουλειά αλλά με ηγετικές προσωπικότητες στο τιμόνι. Πραγματική επένδυση με χρήματα που βάζουν οι μέτοχοι και όχι μόνο επιδοτήσεις ΕΣΠΑ. Ανάπτυξη της επιχείρησης με βάση πλάνο, που κάνει επιλογές και αποφεύγει το ‘κάνω τα πάντα’. Χαμηλό προφίλ και εστίαση στην παραγωγή υπηρεσιών και αξιών. Στιβαρό μοντέλο, που έχει λάβει υπόψη του ότι έχει να ανταγωνιστεί διεθνείς εταιρείες με παγκόσμια γκάμα και σημαντικά resources. Εξασφάλιση πόρων, αναζήτηση ταλέντων και προσήλωση στο όραμα.
Η συνεργασία της Communication Effect με την Entersoft μου δίνει την ευκαιρία να συμπληρώσω τις σκηνές που είχα δει το 1985, το 1999, το 2005-10 με μια νέα ‘σεκάνς’, που έχει θετική εξέλιξη. Από την άλλη με υποχρεώνει –για λόγους αρχών- να είμαι μετρημένος σε αυτά που αναφέρει το παραπάνω σημείωμά μου για την Entersoft. Και επειδή η μάχη σε μια επιχείρηση είναι συνεχής, να ευχηθώ να συνεχίσει η Entersoft να αποτελεί Καλή Πρακτική, που αξίζει να διδάσκεται στα ελληνικά (και όχι μόνο) πανεπιστήμια. – Στ. Χαϊκάλης